tirsdag 1. september 2015

Søte lille bambi.

Med tanke på garnet som jeg brukte på barnehals en igår, bestemte jeg meg for å lage en til. Men jeg er litt rastløs av meg når det gjelder å lage samme mønster flere ganger innimellom. Så derfor laget jeg denne halsen med noen søte små rådyr på. Hvem synes liksom ikke Bambi er søt?
Denne halsen passer til 1- 2 år (3 - 5 år) 6- 8 år.

Det du trenger for å lage den;
  • Liten rundpinne 3,5.
  • 1 nøste av hver farge med baby merino ull. Jeg har brukt gammelrosa og natur.
Oppskrift;
  • Legg opp 112 (124) 136 masker med natur og strikk vrangbord rundt i 5 omganger. 2 rett og 2 vrang.
  • Skift til gammelrosa og strikk videre vrangbord i 40 omganger.
  • Strikk 1 omgang rett med gammelrosa og samtidig fell 4 masker til 108 (øk 2 masker til 126 masker) øk 8 masker til 144 masker.
  • Strikk mønsteret under. Mønsteret går over 18 masker og 13 omganger.
  • Strikk 1 omgang rett med gammelrosa og samtidig fell 0 masker til 108 (fell 2masker til 124 masker) 0 masker til 144 masker.
Så er det strikket vrangbord igjen. Men nå skal vrangborden strikkes med 4 rette og 2 vrange.
  • *Strikk 1 rett, øk 1 rett, strikk 1 rett, øk 1 rett og strikk 2 vrang.* Gjenta fra *-* ut omgangen.
  • Strikk så vrangbord med 4 rett og 2 vrang i 12 omganger.
  • Fell løst av og fest alle tråder.

3 kommentarer:

  1. Hei kjempefin hals.Hva er strikkefastheten på denne oppskriften Er det 28 m på 10 cm ? Håper på svar da jeg har lyst til å prøve å strikke denne halsen.Hilsen Turid.

    SvarSlett
  2. Hva er strikkefastheten? 24 eller 28?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er 28m. Jeg har begynt med3,5 som det står; og det går bra. Strikker du løst vil jeg anbefale å bruke p.3. BabyUll er som regel 28m eller 30m på strikkefastheten med p.2;5-3mm

      Slett