onsdag 3. desember 2014

Snøresokker / Tv-sokker

 Nok ett lite prosjekt som jeg fant etter å ha sett ned i håndsarbeidskista mi. Men siden e skal på messe, har jeg nok en gang fått ferdig en ufo. :-)
Du kan bruke hvilket som helst garn som passer til pinne nr 3,5 eller 4. 
Jeg har brukt østlandsgarn fra nille på disse og jeg strikker de på en lang rundpinne. Selve tåen strikker jeg på settpinner.
Maskeantallet er helt og holdent opp til deg, alt etter hvor lang du ønsker de. :-)

Oppskrift:


Legg opp 80 masker.
¤Begynn å strikke 2 rett og 2 vrang.
3 omganger.

Lag deretter hullrad slik:
Strikk  2 rett, *2 sammen, 1 kast, strikk 4 masker*. Gjenta *-* ut pinnen.
Neste pinne 2 rett og 2 vrang ut pinnen, strikk 3 omganger.
¤
Nå strikkes det ca 40 riller, mål litt på leggen/beinet ditt, vi er jo alle forskjellige.
Så strikker du ¤-¤ før du feller løst av.

Tå:
Plukk opp ca 48 masker og fordelt på 4 pinner.
Strikk 2 omganger rettstrikk før du begynner å felle av.
Fell av hver 2 pinne, 4 masker pr omgang. (fell av de to siste maskene på hver pinne.)


Snøretråd:
Her kan du bruke forskjellig;
- Hekle en lang tråd til hver strømpe.
- Bruk et fint bånd.
- Surret tråd.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar