torsdag 10. oktober 2013

Revelue - størrelse 3 - 5 år.

Nok en revelue, denne i hovedfargen lilla til ei jente i størrelse 4,5 år. Reven er den samme som på den første og den finner dere her.
Men på denne har jeg lagt opp 100 masker på pinne nr. 3 med garnet Merion Ekstra Fine fra Drops. Strikket 12 omganger vrangbord og så skiftet til pinne nr. 4 og samtidig økt til 102 masker for å få mønsteret til å passe (synes du det blir stramt rundt selve revene, kan det lønne seg å gå opp til pinne 4,5 på akkurat det partiet).
Strikk 5 omganger med bunnfarge før du begynner med teksten.
Teksten som passer inn her er wa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pow!
Etter teksten har jeg 4 omganger med bunnfarge før jeg begynte på revene og du får plass til 6 rever med 3 masker mellom hver rev rundt.
Når revene er ferdig strikker du til hele arbeidet måler 20 cm. (eller så lang du ønsker den).
Fellingen;
  • Strikk 2 og 2 masker sammen hele veien rundt.
  • Strikk 2 omganger uten felling.
  • Strikk 2 og 2 masker sammen hele veien rundt.
  • Strikk 1 omganger uten felling.
  • Strikk 2 og 2 masker sammen. 
  • Strikk 1 omganger uten felling.
  • Trekk tråd igjennom de maskene som nå er igjen, snurp sammen tråden og fest den.

Lag en dusk til å ha i toppen av lua.

13 kommentarer:

  1. hei, for ei flott lue. hvor fant du mønstret på revene ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Her finner du mønsteret på revene: http://idaamalieshobbykrok.blogspot.no/2013/09/revelue-strrelse-1-2-ar.html
      Eller så er det bare å trykke på linken på innlegget hvor jeg har skrevet her finner du revene.
      Mønsteret er opprinnelig ett mønster til brodering, men jeg tok og lagde det til hva som passet meg. Håper dette hjelper deg. :-)

      Slett
  2. Hei :-) Har oppdaget bloggen din nå. Så mye flott du lager :-) Jeg holder på med reveluer og strikker også i Merino Extra fine fra Drops. Et fantastisk garn. Jeg er så usikker på maskeantall på luene i forskjellige størrelser. Tror du 110 masker er rett til str 8 år? Hilsen Åse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei sann og takk. Enig med deg, Merino ekstra fine er et utolig behagelig garn og strikke i og så strikker det heller ikkje for de som skulle være følsomme for det (f.eks. meg;-) ).
      E ikkje bestandig like greit å velge antall masker, men jeg har strikket en revelue i størrelse 8 år. For å få teksten e ville ha på den ble det til at jeg tok 112 masker må den. Så visst 110 skal nok gå bra det også. Lua mi passet iallefall helt perfekt til jenta på 8 år.
      Lykke til med luen og gleder meg til å se resultatet, visst du ønsker å vise det frem. :-)

      Slett
  3. Tusen takk for raskt svar :-) Jeg er farmor til to sett tvillinger på 6 år, så nå har jeg strikket reveluer til dem. Nå er det imidlertid mange som har sett disse luene, som spør om jeg er villig til å strikke. Jeg har sagt ja til noen, men er så usikker på hva jeg kan ta, dette garnet er jo ganske dyrt. Håper det er greit at jeg spør, da jeg forstår at du strikker på bestilling eller? Ha en god kveld :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bre hyggelig. :-) Gøy at dette med revene har tatt av.
      At pris er en vanskelig sak å forholde seg til, det er e helt enig i. Og som du sier er jo garnet ikkje av den billige varianten. Men e har rekna ut at e bruke sånn ca 1,5 nøste på en barnelue og ca 2 nøster på voksen. Så jeg har lagt meg på prisen 200 kr for barnelue og 250 for voksenlue. Med den prisen har e dekket garnet og sitter igjen med en liten fortjeneste. Men som sagt e synes det e vanskelig å vite hvor en skal legge seg på pris og slik.
      Hva e det du tenker om dine da?

      Slett
    2. Det synes jeg høres ut til å være en fornuftig pris. Tusen takk for all hjelp :-) Ser frem til å følge deg videre på bloggen og se hva du tryller frem av nytt håndarbeid :-)

      Slett
    3. Bare hyggelig. Ha en fin kveld og kos deg med strikkingen. :-)

      Slett
  4. Hege Leren-Søilen5. november 2013 kl. 19:49

    Må jo bare prøve å lage denne lekre lua! Skal hilse fra gubben Tommy! :)

    Mvh Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk, du får hilse tebake te gubben da. :-)

      Slett
  5. Hege Leren-Søilen5. november 2013 kl. 20:16

    Du har ikke strikket i 8 års str også vel??? Opplegg for d...

    Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Ligger oppskrift på størrelse 5 - 8 år her: http://idaamalieshobbykrok.blogspot.no/2013/10/revelue-strrelse-5-8-ar.html
      Og visst du vil ha den litt baggy kan du prøve størrelse 9 -12 år som du finner her: http://idaamalieshobbykrok.blogspot.no/2013/10/revelue-strrelse-9-12-ar.html

      Slett
  6. Hei! Hvor mange cm skal en lue til en gutt på 8 være i lengde og jente på 5?

    SvarSlett