lørdag 27. oktober 2012

På tide med noen nye oppskrifter.

En stund siden jeg har lagt ut noen oppskrifter her.
Satt en kveld å såg på NRK sitt program Ut i naturen, der var det ett innslag om sjøstjerner. Så kom da på tanken at det kunne jo være mulig å lage en slik en også i amigurumi. Leste meg litt opp om de på nettet og såg på noen bilder.
Fant da ut dette om sjøstjernen: Sjøstjerna liker seg best når det er vann rundt den; det kan lett bli for tørt når den kommer for langt inn i fjæresteinene. Det finnes mange forskjellige sjøstjerner verden rundt, men her i Norge er Fjærekorstrollet den mest vanlige. Den er enten lilla, blå eller gul i farge, har fem armer og på hver spiss av hver arm er den en liten rød flekk; disse flekkene er sjøstjerna sine øyne.
Når Fjærekorstrollet skal spise skjell (veldig glad i blåskjell), legger den seg over skjellet og klarer å trekke de to skallene opp med sugekoppene sine. Deretter vrenger Fjærekorstrollet magen sin inn mellom skallene og suger maten til seg. Sjøstjerner kommer ofte ut i slåsskamper og mister da innimellom en arm, men den er så heldig at det vokser ut en ny arm. Det kan også faktisk bli en helt ny sjøstjerne av armen som har blitt revet av.

Når jeg da skulle hekle min sjøstjerne, satt jeg med rosa garn i fingrene. Så derfor ble denne rosa og ikke lilla, blå eller gul som egentlig er deres farger.
Men for å være helt ærlig tenker jeg ikke så mye over fargene. Jeg tar den fargen jeg har og tenker at barna på jobben til mamma blir like glad lell
 Trykk les videre for å se oppskrift visst dere ønsker den. 
Heklekrok 3,5.

2 luftmasker og så 5 fastmasker i første luftmaske. (Dette danner første omgang) (5)
Hekle 2 fastmasker i hver maske. (10)
 (2 fastmasker i maske, 1 fastmaske i neste maske) gjenta ut omgangen. (15)
 (2 fastmasker i maske, 2 fastmaske i neste maske) gjenta ut omgangen. (20)
(2 fastmasker i maske, 3 fastmaske i neste maske) gjenta ut omgangen. (25)
(2 fastmasker i maske, 4 fastmaske i neste maske) gjenta ut omgangen. (30)
(2 fastmasker i maske, 5 fastmaske i neste maske) gjenta ut omgangen. (35)
(2 fastmasker i maske, 6 fastmaske i neste maske) gjenta ut omgangen. (40)
 
Hekle 2 av disse, detter danner over- og underkroppen.
 
Nå skal vi hekle disse sammen og på den måten lage armene.
 
Dette her skal gjentas 5 ganger for å danne alle 5 armer.
 
Ta en av delene over, hekle 8 fastmaske på den. så tar du den andre delen ovenfra og hekler 8 fastmasker i den. Sett så dette sammen til en ring med 16 fastmasker tilsammen. (16)
Hekle 3 omganger med 1 fastmaske i hver maske. (16)
 (2 maske sammen, 1 fastmaske i de 2 neste maskene) gjenta ut omgangen. (12) 
 Hekle 3 omganger med 1 fastmaske i hver maske. (12)
 (2 maske sammen, 1 fastmaske i de 1 neste maskene) gjenta ut omgangen. (8)
Hekle 3 omganger med 1 fastmaske i hver maske. (8)
Hekle 2 og 2 fastmasker sammen. (4)
Klipp tråden og fest godt.
 
Når du har gjort ferdig armene kan det være greit å sy sammen masken litt mellom hver arm. Og du fyller hele sjøstjerna rett før du gjør ferdig arm #5.
 
Sy så på øyne der du ønsker, min fikk øyne på toppen av kroppen og sy munnen under sjøstjerna.
 
 Visst dere ønsker å bruke min oppskrift og legger det ut. Vær snill å link til min blogg og gjerne legg igjen en beskjed til meg. Gjerne da også med en link til deres ferdige produkter, gøy å se. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar